پاورپوینت انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
پاورپوینت های درسی
بخشی از متن پاورپوینت:
انواع تصمیم گیری:
مسائل و شرائطی که مدیران برای آن اخذ تصمیم میکنند مختلف و متفاوت میباشد. گاهی نوع مسائل با هم متفاوت است نظیر این که زمانی تصمیم در مورد تولید سازمان و کارخانهای اخذ میگردد و زمانی نیز در مورد حقوق کارمندی صورت میگیرد؛ وگاهی اطّلاعاتی که برای اخذ تصمیم بدست مدیر میرسد متفاوت است نظیر این که زمانی اطّلاعات کافی و کامل است و زمانی اطّلاعات ناکافی و غیر دقیق است. در واقع مسائل مختلف به انواع متفاوتی از تصمیم گیری نیازمنداند، از این رو تصمیم گیری انواع و شقوق مختلفی پیدا میکند.
برای تشخیص نوع و ماهیّت یک تصمیم و تعیین سطح مدیریتی مسئول آن به چهار ملاک میتوان اشاره کرد:1. تازگی یا تکراری بودن تصمیم.
2. میزان دخالت زمان آینده در تصمیم.
3. دامنة امور و فعالیّتهائی که تصمیم بر آنها مؤثر است.
4. میزان مداخلة عوامل کیفی در آن.
تصمیمات اخذ شده توسط مدیر را به چهار دسته تقسیم میکنیم:
أ. تصمیمات از حیث مراحل و چگونگی اخذ آنها
تصمیمات برنامهریزی شده «معمول»
تصمیمات برنامهریزی نشده «غیر معمول»
ب. تصمیمات از حیث موقعیّتها و شرایط تصمیم گیری
موقعیّت اطمینان «یقین»
موقعیّت مخاطره «ریسک»
موقعیّت عدم اطمینان
ت. تصمیمات از حیث سطوح مدیریتی مرتبط با آن
تصمیمهای استراتژیک
تصمیمهای اداری یا ردة میانی
تصمیمهای عملیاتی
ث. تصمیمات از حیث تصمیم گیرندگان
تصمیمات فردی
تصمیمات گروهی
أ. تصمیمات از حیث مراحل و چگونگی اخذ آنها:
تصمیمات برنامهریزی شده «معمول»:
تصمیمهای برنامه ریزی شده، تصمیمهائی هستند که بر حسب عادت، قوانین و رویههای معیّنی اخذ میگردند. هر سازمانی خط مشی و رویههائی دارد که در وضعیّتهای مشابه و تکراری تصمیم گیری بر مبنای آن صورت میگیرد.
این نوع تصمیم گیری هم برای مسائل ساده و هم برای مسائل پیچیده مورد استفاده میباشد امّا استفاده از این نوع تصمیم گیری در مورد مسائل نامنظم، پیچیده و جدید دشوار و سخت است. معمولاَ این نوع تصمیم گیری در مورد مسائلی که تا مقداری تکراری و به گونهای هستند که میتوان عوامل تشکیل دهندة آنها را پیشبینی، تعریف و تعیین نمود قابل استفاده است. نظیر تصمیم گیری در مورد حقوق کارمندی که تازه استخدام میشود را میتوان از طریق رویهها و خط مشیها تعیین نمود.
در واقع تصمیمهای برنامهریزی شده تصمیماتی هستند مبتنی بر خط مشیها، رویهها، و مقرراتی که برای تسهیل کار سازمان پیشاپیش وضع میشوند. استفاده از این نوع تصمیم گیری میتواند از جهتی محاسن و از جهتی معایبی داشته باشد؛ از آن جهت که موجب آزاد شدن بخشی از وقت مدیر میشود و مدیر میتواند وقت خود را صرف پرداختن به امور مهمتر و جدیدتر نماید حسن داشته باشد و از آن جهت که موجب محدود شدن آزادی عمل و اختیار مدیر میشود دارای عیب باشد.
فهرست مطالب :
انواع تصمیم گیری
تصمیمات اخذ شده توسط مدیر را به چهار دسته تقسیم میکنیم
تصمیمات از حیث مراحل و چگونگی اخذ آنها
تصمیمات برنامهریزی نشده «غیر معمول
تصمیمات از حیث موقعیّتها و شرایط تصمیم گیری
تصمیمات از حیث سطوح مدیریتی مرتبط با آن
تصمیمهای استراتژیک
تصمیمات از حیث تصمیم گیرندگان
تصمیمات گروهی
نتیجه گیری